Aktuality Ročník 2011
Michiyo Keiko
Rozhovor se sopranistkou Michiyo Keiko
Japonská sopranistka Michiyo Keiko je odchovankyně Chugoku junior College a
Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Roku 1994 se stala
laureátkou karlovarské Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka, kde
navíc obdržela cenu za nejlepší interpretaci českého cyklu a české
árie. V roce 1996 byla poctěna cenou Masarykovy akademie umění. Již
během studia spolupracovala s libereckým Divadlem F. X. Šaldy, od roku
1996 působí v opeře Mozart a hostovala v opeře Národního divadla
v Praze. Své pěvecké umění již předvedla také na Slovensku,
v Německu, Holandsku, Rakousku, Francii, USA a Japonsku. Spolupracovala
s orchestry, například SOČR, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie
z Kolína nad Rýnem, Orchestre National de Lyon aj. V operní oblasti se
s úspěchem věnuje jak rolím italského kmenového repertoáru, tak
stěžejním úlohám z českých oper, například Mařence ze Smetanovy
Prodané nevěsty nebo Lišákovi z Janáčkových Příhod Lišky Bystroušky,
koncertní a zejména písňové interpretaci, v níž od studentských let
spolupracuje s klavíristou Jaroslavem Šarounem. Svědčí o tom i celá
řada zvukových snímků, které nahrála pro Český rozhlas a Českou
televizi, nebo její CD
s českou písňovou tvorbou.
Pocházíte z Japonska, ale žijete v Praze. Cítíte se zde jako
doma?
Ano… Jsem pořád Japonka, tak vidíte i na vnějšku, ale bydlím tu už
18 let. Když se vrátím z Japonska, cítím, že jsem se
vrátila domů.
Vracíte se do Japonska na koncerty nebo za rodinou? Jak jste
prožívala tamější zemětřesení?
Ano, v Japonsku mám koncerty také. V Čechách nejsou tak silná
zemětřesení a je mírnější počasí. Tsunami také nehrozí…
V Japonsku jsem nezažila silné zeměstřesení jen trochu cinkající
skleničky a podobně, tak nevím.
V Dobrušce Vás doprovodí varhaník Jaroslav Tůma. Jaké je
zákulisí přípravy na tento koncert?
Spolupráce s panem Tůmou je poprvé. Je zkušený varhaník a velice
aktivní. Určitě mi přinese nové zážitky během koncertu. Moc se na to
těším. Zákulisí… no, veselé to je!!!
Je to rozdíl proti spolupráci s orchestrem nebo
klavírem?
Je i není… Nevím jak to mám říct… Lidský hlas má spoustu možností
vyjádření citu a má spoustu barev. Zvukově je orchestr barevnější a
v jednom momentě to můžu cítit okolo sebe a je to přijemné – mohu
prožívat různé pocity z různých barev. Při sólovém zpívání
s klavírem mám velké možnosti dát dopředu svou mysl své city, jako bych
hrála divadlo pro jednoho herce. Varhany je asi něco mezi. Ale ať je to
s orchestrem, klavírem nebo varhanama, nejdůležitější pro mě je, s kým
zpívám.
Při koncertě na kůru u varhan nemáte kontakt s publikem
z očí do očí, pouze Vás bude přenášet kamera dolů na
plátno.
Nevadí Vám to?
Nevadí. Já ráda zpívám na kůru, můžu si užívat celý prostou
v kostele. Ale vždy jsem si myslela, že k publiku možná nedojde mé
niterné prožívání. Jsem zvědavá jak to dopadne ten koncert, protože bude
to pro mě poprvé s tou kamerou a promítáním.
Ve Vašem podání zazní Antonín Dvořák a Johannes Brahms. Podle
čeho jste program vybírali?
Podle doporučení pana Tůmy. Čtyři vážné zpěvy od Brahmse budu zpívat
poprvé. Myslela jsem, že to je spíš pro nižší hlas, ale existuje vydání
pro vyšší hlas, tak jsem si řekla „ano, to zkusím“. Naplňuje mě to a
jsem ráda, že jsem do toho šla. Jsou tam možnosti i pro můj hlas … no,
uslyšíte a jsem zvědavá, co řeknete.
Vystoupíte v rámci 1. ročníku Mezinárodního hudebního
festivalu F. L. Věka, myslíte si, že je ještě prostor zakládat nové
hudební festivaly? Má to smysl?
Jestli je jěště prostor na nové festivaly, to nevím. Jestli to má smysl,
záleží na organizaci. Začínat je těžké, spoustu novinek, překážek…
asi se nemůže splnit vše na jednou. Ale udělat z toho jako dlouholetou
tradice, to je ještě těžší … si myslím. Já držím palce, aby ten
festival zůstal dlouho v Dobrušce. Aby lidem přinášel spoustu krásy,
obyčejné radosti s muzikou a občas i mimořádné zážitky.
Jaké projekty Vás v nejbližší době čekají?
Vystoupení Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka!!! (…smích)
Učíte také na Konzervatoři v Pardubicích, jak vidíte
budoucnost hudebního školství?
Mmmmm… Jen tak několika slovy to nemohu říct, je to tolik zamotané. Asi
potřeba znovu promyslet, proč potřebujeme hudební školy. Hudbu nemůže jen
tak hodnotit a známkovat, kvůli hodnocení nemůže muziku dělat… To je na
delší povídání.
Uživí se Vaši studenti hudbou?
Moje práce je stavět jejich základy, základní myšlenky, techniku.
Jestliže postavím dobře, pak rozvíjení je už jejich práce.
Kdo se chce uživit hudbou a jestli má na to silnou vůli, tak věřím, že se
uživí. Nesnít tolik a neočekávat jen hezké věci, to je těžké… ale
nesmí ztratit radost z hudby.
Co Vám v profesním životě vadí?
Skolo nic! Mám za sebou zajímavý život díky tomu, že jsem si vybrala tuto
profesi. Dobré a šťastné zážitky i na venek špatné zkušenosti mě
podržely, abych dále zpívala. Samozřejmě zdaleka nemám vše, co jsem si
přála a vím, že to je nemožné. Ale jsem vděčná, že jsem se potkala se
zpěvem.
Z čeho máte největší radost?
Ze života! Žiju!!
Kostel sv. Ducha
Renesanční kostelík, jehož současná podoba
byla daná rekonstrukcí v druhé polovině 16. století.
Kostel sv. Ducha
Kostel sv. Václava
Barokní přestavba
architekta Mikuláše
Rossiho z počátku
18. století.
Kostel sv. Václava
Synagoga čp. 646
Novogotická stavba
z r. 1867, postavená
na místě dřívější
synagogy, zničené
požárem.
Synagoga čp. 646